tisdag, oktober 5

ett inlägg i debatten


Kollektivtrafik för alla?

Kollektivtrafiken är en viktig del i det moderna samhället, inte minst ur miljösynpunkt. På de större tätorterna i Sverige finns ett väl utvecklat kollektivtrafiksystem, där det är lätt att ta sig till och från orten och även lätt att ta sig runt i orten. Men vad hände med landsbygden? Är inte kollektivtrafiken till för alla?
De människor som valt att bo på landsbygden är i stort sett beroende av att ha tillgång till bil. Detta beror på att det inte finns något alternativ att tillgå. Att bygga ut kollektivtrafiken med tätare avgångar och så småningom kanske fler linjer, skulle gynna både miljön och landsbygdsutvecklingen.
De flesta i Sverige känner till samhället Ullared, som ligger i Falkenbergs kommun. Bara på lågprisvaruhuset Gekås som är beläget på orten finns det 1100 anställda, och många fler jobbtillfällen finns i och med andra butiker, restauranger, mataffärer, camping och så vidare, som finns på orten. I Ullared finns även för lokalbefolkningen viktiga serviceinrättningar, så som folktandvård, vårdcentral, apotek, högstadieskola och bank.
För att ta ett exempel på kollektiva anslutningar till orten, kan vi se närmre på linjebuss 558 som trafikerar sträckan Fegen-Ullared. Bussen går genom orterna Fegen, Ätran och Gällared, där det sammanlagt bor cirka 2000 personer. Man kan anta att de här personerna alla har något ärende i Ullared då och då, med tanke på att många jobbar i Ullared, andra går i skolan där och övriga personer bör ha ärenden dit, så som tandläkarbesök, bankärenden eller läkarbesök. Linjen är även den enda anslutningen till annan kollektivtrafik, så som linjebussar till Falkenberg, där kommunens gymnasieskola, bland många andra viktiga inrättningar, är belägen.
Linje 558 har sin första avgång från Fegen 06.20, som är framme i Ullared 06.50. Sista bussen tillbaka till Fegen från Ullared har avgång 17.15. Däremellan finns det 6 stycken andra avgångar, detta gäller vardagar. På lördagar finns det två avgångar att tillgå, 8.10 och 13.30 från Fegen till Ullared. På söndagar finns endast en avgång, 16.45 från Fegen. Varuhuset Gekås har under vardagar öppet 8–20, lördagar 7-17 och söndagar 8-17. Det finns inga exakta siffror på hur många som arbetar på Gekås (eller annan arbetsplats i Ullared) som bor i området linje 558 trafikerar, men det är definitivt tillräckligt många för att motivera ytterligare avgångar och därmed göra jobbpendling med kollektivtrafik möjlig.
Fler avgångar skulle även främja möjligheterna för jobbpendling via kollektivtrafik till Falkenberg, som idag är i stort sett omöjlig. Även elever vid gymnasieskolan i Falkenberg kan ha svårt att ta sig hem via kollektivtrafiken, då de ibland har längre dagar än till 16, och i det fallet missar sista avgången från Ullared till Fegen.
Det argument som väger tyngst är miljöaspekten. Om man ökade möjligheterna för att åka kollektivt skulle utsläppen helt klart minska, och bilen skulle helt plötsligt inte vara första alternativet. För att behålla en levande landsbygd måste det skapas möjligheter att transportera sig, även för ungdomar som inte har körkort och för äldre som kanske inte längre kör bil. Fler avgångar skulle dessutom skapa ytterligare jobbtillfällen.
Visst är det dyrt och onödigt att trafikera en busslinje, om det är så att folk ändå av gammal vana väljer bilen före kollektivtrafiken. Jag tror dock inte att så skulle bli fallet, då jag anser att det finns underlag för tätare avgångar vad gäller linjen ifråga, och är helt övertygad om att om det fanns bra möjligheter till att jobbpendla, så skulle de utnyttjas. Fler resenärer skulle skapa förmånligare priser, vilket gör det till en ekonomisk fråga för var och en. Det ska vara smidigt, miljövänligt och även billigare att resa kollektivt än med bil. På Hallandstrafikens hemsida (www.hallandstrafiken.se) finns deras vision att läsa, som följer;
"Vi ska göra Hallandstrafiken till förstahandsalternativet. Med detta menar vi att varje person som avser att göra en resa i första hand funderar på om det finns en buss, anropsstyrd trafik eller ett tåg som passar. Vi ska i samarbete med våra operatörer vinna marknadsandelar i förhållande till bilismen och därigenom bidra till att uppfylla länets samhällsnyttomål - exempelvis avseende miljö, trafiksäkerhet och regional utveckling.”.
Jag håller med Hallandstrafiken i varje mening, men jag vill även framhålla att det är dags att se till att den visionen blir verklighet. I flera år har landsbygdstrafiken varit åsidosatt med få avgångar och dåliga pendlingsmöjligheter. För att ta itu med miljöproblemen anser jag att det är en bra idé att starta på landsbygden, där folk i stort sett är beroende av bilar, vilket såklart bidrar till miljöproblemen. En bättre kollektivtrafik skulle skapa fler arbetstillfällen, en levande landsbygd och minska miljöutsläppen.
Skapa kollektivtrafik tillgänglig för alla, innerstadsbo som landsbygdsbo!
                                                                                                                          
Sofie Larsson, Fegen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar