onsdag, december 15

idag är jag husmor. undrar vad jag skall vara imorgon?

jag är inte den som brukar baka precis, och jag brukar inte göra den här typen av inlägg i bloggen. men, idag har jag agerat husmor med tvätt och stök, och då kände jag för att baka. dessutom, mina vänner, ska ni få se hur det gick till här på bloggen. varsågoda, det här är ett rare moment!

det här behöver du för att göra cupcakes:
3 st ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 st nypa salt
100 g mörk choklad 70 %


glasyr:60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
0.5 dl kakao av god kvalitet
100 g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe
strössel eller blommor till garnering




1. sätt ugnen på 200 grader.
2. vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.
4. blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten). blanda i.
6. placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.
glasyr:
8. rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och phiadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet.
9. bred frostingen på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.
och såhär blev dom! fina tycker jag.
det blev så väldans många bara... som tur är kommer lizette hit imorgon och hjälper till att äta. alla andra är också välkoma att titta förbi på en fika, för vi har kylen full av cupcakes.

nu stänger jag butiken.
godnatt!

1 kommentar:

  1. hade sa garna velat vara dar och atit. kanske slagit till med ett svull-vm?? :)

    puss & kram anna

    SvaraRadera