torsdag, februari 17

tentaplugg.

man får ju mysa till det bäst man kan. egentligen hatar jag studentklagan, och jag vet att jag varit en av de där studenterna jag själv ogillar, på senaste tiden. jag hatar nämligen när studenter;

1) tenta-klagar. man väljer själv om man vill studera, och det gäller ju att prestera, precis som på ett jobb, för att kunna fortsätta. visst är det jobbigt med tenta, men det blir väl inte lättare för att man klagar? det är bara att bita ihop. det är okej att klaga om tentan är helt irrelevant och hela klassen kuggas, men annars inte.
2) penga-klagar. "jag är ju en fattig student" måste vara den vanligaste pengarelaterade frasen som kommer ur studenters munnar. för det första, det är inte existensminimum vi talar om! för det andra tycker jag att vi borde vara glada att vi får en del av studierna betalda genom bidrag, och faktiskt får låna resten. i många andra länder gäller det för föräldrar att punga ut för utbildningen.

så, bättring från min sida. ni ska slippa höra tentaklagan och pengaklagan framöver. nu korrläser jag med tända ljus och krispiga tulpaner som sällskap. om någon minut kommer tomas hem och då tar jag nog en paus och pussar på honom lite. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar